wtorek, 23 czerwca 2009

Zestaw nasłuchowy: skaner Uniden + antena

W ostatnich wpisach wpomniałem o zakupie skanera i nasłuchiwaniu 122.8 MHz, ale dopiero teraz postaram się szerzej opisać o co chodzi.

Otóż zakupiłem skaner Uniden UBC30XLT celem nasłuchiania częstotliwości lotnictwa cywilnego. Dlaczego? Bo mnie to interesuje, bo taki skaner przydaje się na pokazach lotniczych, bo dzięki niemu można zobaczyć w powietrzu ciekawe maszyny, bo to daje +2 do jedwabistości, bo często gdy zamocuję skaner w samochodowym uchwycie na szybie nagle wszyscy dookoła mnie zaczynają jeździć normalnie... Skaner może pracować w zakresie 88-174 MHz (AM/FM), czyli poza pasmem lotniczym odbierze także kawałki VHF (policja, pogotowie, PKP, TAXI etc.) i zwykłe radia FM (tak naprawdę całe pasmo skanera mieści się w UKF/VHF, ale skoro producent rozdzielił je na FM, AIR i VHF to się nie sprzeczam, bo być może czegoś nie wiem). Z tego ostatniego raczej nie korzystam, aczkolwiek w zakresach częstotliwości policyjnych można czasem usłyszeć ciekawe rzeczy... Wymiary urządzenia 53x28x104 mm, złącze antenowe BNC, zasilanie 3xAA 4.5V lub akumulatory 3.6V, pamięć 200 kanałów, możliwość ustawienia kroku skanowania 5, 6.25, 8.33, 10, 12.5, 15, 20, 25, 50, 100 kHz, skanowanie ok. 50 kanałów na sekundę, funkcja delay z ustawieniem 1, 2, 3, 4 lub 5 sekund. W zestawie producent dodał małą antenkę, zresztą bardzo przydatną przy prowadzeniu nasłuchu w terenie.

Co do dużej anteny, to była robiona na zamówienie przez Zakład Elektroniki i Radiokomunikacji Sinad w Częstochowie. Przy okazji polecam - goście znają się na rzeczy, specjalizują się w CB. Środek pasma anteny 128 MHz, wybrany wg Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 czerwca 2005 r. w sprawie Krajowej Tablicy Przeznaczeń Częstotliwości (Dz. U. z dnia 21 lipca 2005). Antena jest przymocowana do magnetycznej podstawy oraz odkręcana (analogicznie do anten od CB), także nasłuch w aucie jest łatwiejszy.

Wygodną tabelkę częstotliwości można obejrzeć na tej stronie. Tutaj natomiat znajduje się ciekawy skrypt napisany w Perlu, który po podaniu współrzędnych geograficznych potrafi wylistować częstotliwości na których możemy usłyszeć służby lotnicze przebywając w danym miejscu. Pod tym adresem z kolei można znaleźć częstotliwości na których posłuchamy różnych służb w Częstochowie i całej Polsce.

Ogólnie polecam, fajna zabawa. :)

4 komentarze:

  1. O niektórych rzeczach lepiej nie pisać ;)

    Ja za to dzisiaj odwiedziłem bez nasłuchu lotnisko Ljubljana
    Kod IATA - LJU
    Kod ICAO - LJLJ
    Ale raczej nie polecam....

    OdpowiedzUsuń
  2. Zgadzam się, ale ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz.1800) Dział VI, Rozdział 2, Art. 144. 1. stanowi, że "Nie wymaga pozwolenia używanie urządzeń radiowych przeznaczonych wyłącznie do odbioru".

    Także wg prawa słuchać można ile się chce, aczkolwiek faktycznie o niektórych rzeczach lepiej nie pisać. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wypas maszynka :) Mi też by się taka przydała. Czasami z eteru mozna sie wiele ciekawych rzeczy dowiedzieć. Extra blog c00lfonie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Kolego mam taki sam skaner i stanowczo nie polecam tego typu anten(chyba, że na pokazy lotnicze). Do słuchania w domu czy ACARS lepsza będzie antena GP 1/4 fali lub przynajmniej dipol półfalowy...

    OdpowiedzUsuń